Logo

Działy zakupowe powinny inicjować wdrożenia z zakresu ekomobilności. Podsumowanie panelu dyskusyjnego

Opublikowano: 27.09.2024

2-4 min

Podziel się

Ekomobilność odgrywa coraz większą rolę w strategii biznesowej firm. Kluczowy wpływ na jej wdrażanie mają działy zakupowe. Przedstawiamy główne wnioski płynące z panelu dyskusyjnego „Ewolucja procesów zakupowych w kontekście obecnych wyzwań związanych z ekomobilnością”.

Według wrześniowego raportu Banku Światowego „Polska ma szansę wznieść się na nowy poziom wzrostu produktywności” (patrz tutaj: https://forsal.pl/gospodarka/artykul-prasowy/9617721,bank-swiatowy-podaje-czynniki-ktore-zdecyduja-o-przyszlosci-naszej-go.html). Wśród kluczowych warunków sukcesu, jakie wymienia instytucja są: przyspieszona absorpcja technologii, inteligentny przemysł współgrający z ekologią i dekarbonizacja. Te rekomendacje są w dużym stopniu zbieżne z wnioskami płynącymi z panelu dyskusyjnego zatytułowanego „Ewolucja procesów zakupowych w kontekście obecnych wyzwań związanych z ekomobilnością” https://ebfwarszawa.pl/wydarzenia/ewolucja-procesow-zakupowych-w-kontekscie-obecnych-wyzwan-zwiazanych-z-ekomobilnoscia/ . W rozmowie przeprowadzonej 20 września w warszawskim Forcie Mokotów i moderowanej przez Krzysztofa Kołodyńskiego, Sales Managera w Mooveno, wzięli udział dyrektorzy zakupowi trzech dużych korporacji: Marek Andrychów z BNP Paribas, Ewa Klimowicz z Orange Polska i Agnieszka Przybylska z Żabka Polska. Przedstawiamy najważniejsze wnioski z rozmowy.

Zrównoważony rozwój jako strategia biznesowa

Zrównoważony rozwój staje się elementem długoterminowej strategii biznesowej dużych firm. Wynika to nie tylko z konieczności czysto formalnego dostosowania się do regulacji, ale również z potrzeby zachowania konkurencyjności w nowych realiach rynkowych, a także budowania wizerunku marki przyjaznej dla środowiska i ludzi. „Zielone” cele przestały być jedynie hasłami i pociągają za sobą konkretne działania. Przykładowo Orange Polska opracował strategię „Orange Goes Green”, w ramach której inwestuje w energooszczędne technologie, odnawia urządzenia telekomunikacyjne, zamiast je utylizować, i inwestuje w odnawialne źródła energii. Firma chce również osiągnąć neutralność klimatyczną do 2040 r. (10 lat przed terminem przewidzianym przez Unię Europejską).

Wymiana floty to kluczowy element dekarbonizacji

Jednym z głównych elementów strategii zrównoważonego rozwoju w dużych przedsiębiorstwach jest wymiana floty samochodowej. To proces współrealizowany przez działy zakupowe każdej z firm reprezentowanych w panelu. Tempo wymiany i priorytety zależą m.in. od specyfiki działalności biznesowej. Przykładowo w Żabka Polska flota jest głównym emitentem CO2. W ramach dekarbonizacji firma stara się zmniejszyć liczbę samochodów spalinowych na rzecz elektrycznych i hybrydowych. Podobne działania prowadzą BNP Paribas i Orange.

Tempo wdrażania ekomobilności zależy od rozwoju infrastruktury i wygody użytkownika

Firmy są coraz bardziej zainteresowane inwestycjami w ekomobilność nie tylko ze względu na „zielone” regulacje, ale również coraz szerszą ofertą pojazdów i coraz lepszą dostępność infrastruktury, przekładającą się na wygodę korzystania z „elektryków”. – W ostatnich latach nastąpił znaczący postęp w zakresie rozwoju elektromobilnej infrastruktury. W 2020 r. na trasie Poznań–Warszawa były tylko dwie stacje do ładowania samochodów elektrycznych. Obecnie ładowarki są dostępne praktycznie w co drugim MOP-ie – mówi Agnieszka Przybylska z Żabka Polska. Większa wygoda użytkowania wynika również z rozmaitych rozwiązań wspierających ekomobilność, takich jak np. aplikacja Mooveno, oferująca kompleksowy pakiet usług mobilności dla firmowej floty (zobacz tutaj https://www.mooveno.pl/oferta).

„Zakupowcy” coraz częściej stosują kryteria ekologiczne w wyborze dostawców

Regulacje z zakresu zrównoważonego rozwoju, w tym obowiązki raportowania ESG, zmuszają firmy do lepszej kontroli łańcucha dostaw. Wpływa to na procesy zakupowe i częstsze stosowanie kryteriów ekologicznych w wyborze dostawców czy konkretnych rozwiązań. Duże organizacje stosują procedury, które pozwalają im się upewnić, że ich kontrahenci przestrzegają przepisów i dobrych praktyk z zakresu ochrony środowiska i społecznej odpowiedzialności biznesu. – Każde postępowanie zakupowe opatrzone „zielonymi” kryteriami to wkład działu zakupowego do realizacji celów zrównoważonego rozwoju – podkreśla  Ewa Klimowicz z Orange Polska.

Działy zakupowe powinny inicjować rozwiązania z zakresu ekomobilności

Inicjatywy z zakresu ekomobilności leżą w gestii działów zakupowych, a nie tylko fleet managerów. Wynika to z faktu, że ekomobilność stanowi element szerszej strategii rozwojowej firm oraz z konieczności uwzględnienia dodatkowych kosztów związanych z inwestycją we flotę. – Inwestycje w ekomobilność powinny uwzględniać total cost of ownership, obejmujący, poza kosztem zakupu czy leasingu floty, również koszty budowy infrastruktury i zakupu energii – mówi Marek Andrychów, podkreślając kluczową rolę działów zakupowych w tym procesie. Andrychów zaznacza też, że firmy powinny wspierać działy zakupowe w zakresie prowadzenia postępowań ofertowych i negocjowania cen energii. Paneliści zgodzili się również co do tego, że działy zakupowe powinny być inicjatorem wdrażania innowacji technologicznych i zmian w duchu zrównoważonego rozwoju.

 

Zapraszamy do pobrania e-booka "Niskoemisyjna flota", który podpowiada, jak redukować emisje, a zaraz osiągać na do 50% oszczędności dzięki elektryfikacji floty. Ebook można pobrać TUTAJ. 

Mooveno_baner_1200x627.jpg

 

Podziel się

Tagi:
CSRD
ekologia
elektryfikacja
flota
ślad węglowy

Powiązane materiały

blog

5-7 min

10.01.2024

Czy CSRD wyeliminuje greenwashing? Najważniejsze informacje o zjawisku greenwashingu oraz dyrektywie. 

Wielu współczesny konsumentów aktywnie poszukuje marek, mających pozytywny wpływ na środowisko. Jak łatwo się domyślić – prowadzenie polityki zrównoważonego rozwoju stało się dzisiaj nie tylko wyborem podyktowanym dobrocią serca i troską o przyszłość planety, ale również okazją do zwabienia rzeszy Klientów. Duży popyt na ekologiczne usługi zaowocował wysoką podażą i wysypem firm, które uwzględniły dobro środowiska w komunikacji marketingowej. Niestety realne działania na rzecz zrównoważonego rozwoju i reklama przedstawiająca marki w blasku ekologicznej chwały – to dwie zupełnie różne rzeczy. Jedno i drugie nie zawsze idzie ze sobą w parze – proces cynicznego wykorzystania ekologii i wybielanie się w jej świetle, niepoparte realnymi działaniami na rzecz środowiska okrzyknięto mianem greenwashingu.

Czytaj więcej...

blog

4-6 min

10.01.2024

Czy przedsiębiorcy są gotowi na elektromobilność?

Elektromobilność staje się coraz bardziej popularna na całym świecie, a także w Polsce. Czasy, w których jest ona jedynie wyborem niektórych przedsiębiorców powoli mijają, a na horyzoncie coraz wyraźniej jawi się ona jako konieczność. Jednak, czy przedsiębiorcy są gotowi na tę zmianę? To pytanie stoi na pierwszym planie, gdy firma decyduje się na elektryfikację swojej floty. W tym artykule omówimy kluczowe pytania i wyzwania związane z elektromobilnością, oraz przyjrzymy się dobrym praktykom w Polsce i Europie.

Czytaj więcej...

Logo

Aplikacja mobilności dla kierowców z ofertą dla firm i Klientów indywidualnych.

Poznaj nas bliżej

Social Media

© 2024 Mooveno. Wszystkie prawa zastrzeżone

Polityka prywatności