Czy przedsiębiorcy są gotowi na elektromobilność?
Opublikowano: 10.01.2024
4-6 min
Podziel się
Elektromobilność staje się coraz bardziej popularna na całym świecie, a także w Polsce. Czasy, w których jest ona jedynie wyborem niektórych przedsiębiorców powoli mijają, a na horyzoncie coraz wyraźniej jawi się ona jako konieczność. Jednak, czy przedsiębiorcy są gotowi na tę zmianę? To pytanie stoi na pierwszym planie, gdy firma decyduje się na elektryfikację swojej floty. W tym artykule omówimy kluczowe pytania i wyzwania związane z elektromobilnością, oraz przyjrzymy się dobrym praktykom w Polsce i Europie.
W tym artykule znajdziesz:
Wstęp
Elektromobilność staje się coraz bardziej popularna na całym świecie, a także w Polsce. Czasy, w których jest ona jedynie wyborem niektórych przedsiębiorców powoli mijają, a na horyzoncie coraz wyraźniej jawi się ona jako konieczność. Jednak, czy przedsiębiorcy są gotowi na tę zmianę? To pytanie stoi na pierwszym planie, gdy firma decyduje się na elektryfikację swojej floty. W tym artykule omówimy kluczowe pytania i wyzwania związane z elektromobilnością, oraz przyjrzymy się dobrym praktykom w Polsce i Europie.
Rozwój elektromobilności w Polsce
Według Międzynarodowej Agencji Energetycznej, pojazdy elektryczne powinny stanowić 35% globalnej sprzedaży do roku 2030. W Polsce, elektromobilność wciąż jest w fazie rozwoju, zwłaszcza jeśli chodzi o transport ciężki. W segmencie samochodów osobowych i dostawczych do 3,5 tony, elektromobilność rozwija się coraz prężniej, a rejestracje elektrycznych pojazdów sięgają już ponad 10%, jednak w przypadku samochodów ciężarowych, powyżej szesnastu ton wciąż oscylują około 1%.
Przyczyną tego stanu rzeczy są wyzwania technologiczne oraz zasięgowe. To właśnie z nimi rozwój elektromobilności musi się zmierzyć w najbliższym czasie. Nie ulega jednak wątpliwości, że postęp technologiczny jest coraz bardziej widoczny, a zasięgi samochodów elektrycznych stale się zwiększają.
Pod koniec marca 2023 r. w Polsce zarejestrowanych było łącznie 36 826 całkowicie elektrycznych samochodów osobowych (BEV). Dane z Licznika Elektromobilności uruchomionego przez PZM i PSPA mówią jasno – w pierwszym kwartale ich liczba zwiększyła się aż o 5500 sztuk, czyli o 84% więcej niż w analogicznym czasie poprzedniego roku.
Pod koniec marca 2023 r. po polskich drogach jeździło 67 127 samochodów osobowych z napędem elektrycznym. W pełni elektryczne auta (BEV, ang. battery electric vehicles) odpowiadały za 33 263 szt. tej części pojazdów (50%), a pozostałą część stanowiły hybrydy typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles) – 33 864 szt. (50%). Park samochodów dostawczych i ciężarowych z napędem elektrycznym liczył 3588 szt., z czego BEV stanowiły ponad 99%.
Wzrost można zaobserwować również wśród elektrycznych motorowerów i motocykli – do końca marca 2023 r. po polskich drogach poruszało się ich aż 16 503 sztuk. Jeśli chodzi o hybrydowe auta dostawcze i osobowe – 508 861 sztuk. Zwiększyła się też liczba autobusów elektrycznych – do końca marca 2023 r. po polskich drogach poruszały się już 842 takie pojazdy.
Cel klimatyczny i wyzwania dla przedsiębiorców
W ramach pakietu Fit for 55, Komisja Europejska planuje wprowadzenie regulacji, które zmienią sektor transportu. Wśród nowych przepisów znajdują się zapisy, stawiające przed firmami jasne wymaganie – do końca 2035 roku nowe samochody osobowe mają być zeroemisyjne. Ponadto planowane są inwestycje w rozwój infrastruktury ładowania, mające obejmować zarówno samochody osobowe, jak i ciężarowe. W przypadku tak jasno sformułowanych celów – plany rozbudowy infrastruktury wydają się oczywistością. Wielu przedsiębiorcom już teraz zapaliła się czerwona lampka, znajdujemy się bowiem w miejscu, w którym elektryfikacja flot przestała być wyborem i stała się koniecznością. Zaplanowanie procesu przesiadki do zeroemisyjnych aut na wczesnym etapie z pewnością pomoże w uniknięciu dużej ilości stresu. Jakby się zastanowić – do 2035 r. nie zostało wcale tak dużo czasu, dlatego tematem warto zainteresować się już teraz.
Dla Polski rozbudowa infrastruktury i idąca za nią elektryfikacja flot – stanowią szczególnie wielkie wyzwanie. Jesteśmy największym rynkiem dla samochodów ciężarowych w Europie. Transformacja w tym segmencie wiązać będzie się z szeroko zakrojonymi inwestycjami w infrastrukturę ładowania, aby zapewnić elektrycznym TIR’om odpowiednią dostępność oraz zasięg. Zgodnie z planami Komisji Europejskiej – co 60 km na autostradach i drogach krajowych powinny powstać stacje ładowania o mocy 1400 kilowatów.
Dobre praktyki w elektromobilności
Co decyduje o sukcesie wprowadzania elektromobilności we flotach? Czynników jest wiele – jednym z ważniejszych jest na pewno odpowiedni wybór samochodów, uwzględniający takie parametry jak potrzeby kierowców czy specyfikację danego sektora. Różne branże wiążą się z różnymi wymaganiami – przykładowo: sektor dostawczy może wymagać większego zasięgu, podczas gdy pracownicy lokalni (np. z działu marketingu lub księgowości) mogą wymagać łatwiejszego dostępu do ładowarek.
Warto również zwrócić uwagę na infrastrukturę ładowania, istnieją bowiem różne typy ładowarek – np. szybkie lub domowe. A sposób rozliczania? To kolejna istotna kwestia wpływająca na możliwości ładowania – wszystkie te procesy musimy zaplanować, by umożliwić pracownikom firmy bezproblemową przesiadkę do aut elektrycznych. Gdzie w tym wszystkim jest Mooveno? Nasza aplikacja oferuje dostęp do ogólnopolskiej sieci ładowarek z zaawansowanym systemem filtrów wyszukiwania (uwzględniającym m.in. typ oraz napięcie). Korzystanie z naszych usług to również prosty i przejrzysty system rozliczeń (jedna faktura) – jeśli chcesz dowiedzieć się więcej – zapoznaj się z ofertą Mooveno lub skontaktuj się z naszym pracownikiem. Chętnie odpowiemy na wszystkie Twoje pytania.
Dobre praktyki w Europie
Aby elektryfikacja na naszym rynku nie przypominała bałaganu rodem z pokoju dziecka, które uwielbia bawić się samochodzikami – skierujmy na chwilę wzrok ku zachodowi Europy. Już teraz – można znaleźć tam wiele inspiracji oraz cennych lekcji – w Szwecji elektromobilność łączona jest z inicjatywami lokalnymi, takimi jak zamknięcie ulic i stworzenie przestrzeni rekreacyjnej dla mieszkańców. Działanie to ma na celu pokazanie, że zmiana może pozytywnie wpłynąć na jakość życia w mieście, przyciągnąć turystów i poprawić komfort życia mieszkańców. Inny przykład? Strefy Czystego Transportu stworzone m.in. w Berlinie, Eindhoven i Rotterdamie. Ich funkcjonowanie postrzegane jest w kategoriach dużego sukcesu, przynoszącego zyski zarówno dla zwykłych mieszkańców jak i przedsiębiorców.
Nie trudno zauważyć, że wizja obecna wizja przyszłości (a w coraz większej mierze – zachodniej teraźniejszości) różni się od futurystycznych wizji sprzed lat. Kiedyś – przyszłość wyobrażano sobie z ogromną liczbą samochodów, latających statków, strzelistych wieżowców i miast przypominających wielkie, zmechanizowane aglomeracje. Dzisiaj – widzimy ją bardziej jako przestrzeń do wspólnego życia – planowaną i budowaną zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju i troską o wspólne dobro.
Warto mieć to na uwadze planując rozbudowę firmowej floty. Świat nie zostanie przy spalinowych autach, tylko i wyłącznie dlatego, że jesteśmy do nich przywiązani. Przyszłość nadchodzi wielkimi krokami – a my, jako przedsiębiorcy – musimy odpowiedzieć sobie na pytanie, czy chcemy jej ów kroków dotrzymać.
Podsumowanie
Wszyscy stajemy dzisiaj przed wyzwaniem elektryfikacji flot. Czy tego chcemy czy nie – samochody elektryczne stają się coraz bardziej popularne, a Unia Europejska narzuciła na kraje członkowskie konieczność modernizacji oraz inwestycji w infrastrukturę. Dobre praktyki z innych miast w Europie mogą stanowić dla nas dużą inspirację – elektryfikacja flot to nie tylko korzyści środowiskowe ale również – ekonomiczne. Jako przedsiębiorcy powinniśmy zwrócić uwagę na specyfikę branż, w których funkcjonujemy – dostrzec potrzeby poszczególnych użytkowników i dostosować flotę do wymagań elektromobilności. Fala zmian wezbrała i tylko od nas zależy, czy zdecydujemy się na niej popłynąć, czy przykryje nas z brutalną siłą, a my utoniemy pod naporem zmian, których nie udało nam się przewidzieć.
Podziel się
Podziel się