Case study: konsolidacja usług mobility w firmie farmaceutycznej
Opublikowano: 22.08.2024
3-5 min
Podziel się
Globalna firma z branży farmaceutycznej, użytkująca w Polsce 550 pojazdów, mierzyła się z kilkoma wyzwaniami, które wymagały zmiany procesów i usprawnienia obiegu dokumentów dla usług mobility. Dodatkowo firma w swoich wartościach ma wpisany zrównoważony rozwój, co przekłada się na potrzebę sięgania po bardziej ekologiczne rozwiązania w zakresie zarządzania flotą.
I. Wyzwania:
Spadająca efektywność działu sprzedaży
Handlowcy w tej organizacji poświęcali dużą część swojego czasu na biurokratyczną obsługę takich zadań jak rozliczenie dokumentów za parkowanie, myjnie, ładowarki samochodów elektrycznych. Obniżało to komfort pracy, skuteczność pracowników działu handlowego, przyczyniało się do spadku satysfakcji pracowników sprzedaży.
Uszczelnienie wydatków firmowych
Rozbieżności między budżetem w dziale finansów, a faktycznymi wydatkami zgromadzonymi w dziale kontrolingu wskazywały na możliwości pomijanie istniejących procedur w zakresie polityki flotowej. Pracownicy mieli dostęp do firmowych kart kredytowych, na bazie których generowali koszty nie podlegającej kontroli odpowiednich działów. Dodatkowo firma zmagała się z bardzo dużymi kosztami zwrotów pojazdów do firmy leasingowej.
Ograniczenie liczby rozliczanych dokumentów
Dział księgowości był przeciążony koniecznością rozliczania licznych paragonów, faktur z różnych firm, co znacznie obciążało pracowników i generowało niepotrzebne koszty.
Dane do raportu Zrównoważonego rozwoju
Dział ESG potrzebował mierzalnych działań związanych z ochroną środowiska, aby realizować strategiczne cele firmy i dostarczyć wartościowe dane do raportu ESG, które zostaną wniesione do globalnego raportu CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive).
Wizerunek firmy i wygoda pracowników
Usługi mycia pojazdów w ramach karty paliwowej (myjnie automatyczne) znacząco ograniczały możliwości odpowiedniego dbania o auta (na zewnątrz i w środku), a co za tym idzie - o wizerunek firmy, co więcej - brak jednej aplikacji do umawiania wizyt w myjni ograniczał komfort pracowników.
II. Rozwiązanie
W pierwszym etapie spotkaliśmy się z zespołem floty, zakupów, osobą odpowiadająca za politykę ESG oraz nadzorującym cały proces Dyrektorem Finansowym, aby poznać wyzwania z jakimi mierzy się firma w zakresie obsługi użytkowników pojazdów firmowych. Następnie przedstawiliśmy funkcje oraz potencjał aplikacji Mooveno, a na podstawie case studies oraz naszych doświadczeń zaproponowaliśmy rozwiązania odpowiadające na aktualne potrzeby klienta.
III. Etap wdrożenia
1. Pilotaż usługi na wybranej grupie osób:
Po zakończeniu testu przeprowadziliśmy anonimową ankietę, która pozwoliła nam przygotować dedykowane pakiety mobilności, dostosowane do różnych stanowisk w firmie klienta. Opinia klienta:
"Jesteśmy bardzo zadowoleni z usługi Mooveno. Chociaż wymagała pewnych dostosowań do naszych specyficznych potrzeb i polityki, jest zdecydowanie warta rozważenia. Dzięki Mooveno znacząco obniżyliśmy koszty pracy wewnątrz firmy oraz ułatwiliśmy pracownikom rozliczanie wydatków służbowych." – podkreślił Global Car Fleet Manager
2. Osiągnięte rezultaty w trakcie współpracy:
2.1 Realne oszczędności
Dzięki każdorazowej weryfikacji numeru rejestracyjnego przez pracownika myjni wyeliminowano możliwość nadużyć. Redukcja kosztów utrzymywania czystości aut wyniosła ponad 35%, co w skali roku przełożyło się na ponad 200 tys. zł oszczędności.
2.2. Ograniczenie dokumentacji papierowej
Elektroniczna faktura zbiorcza z załącznikiem pokazującym wykorzystanie usług przez poszczególne samochody i użytkowników radykalnie ograniczyła liczbę papierowych dokumentów rozliczanych w księgowości.
2.3. Benefit pracowniczy
Zespół ocenia usługę bardzo pozytywnie, ponieważ wpływa ona nie tylko na komfort pracy, ale również na bezpieczeństwo podróżowania. Dodatkowo dla wybranych pracowników została włączona usługa VIP, pozwalająca na skorzystanie z opcji door to door z siedziby firmy.
2.4. Dane do raportu ESG
Przy flocie 550 pojazdów, jaką dysponuje klient, wdrożenie przełożyło się na roczne oszczędności zasobów środowiska, które sięgnęły 11.400 kg CO2 oraz 1 mln litrów czystej wody.
2.5. Zielony wizerunek
Dzięki certyfikatowi „EcoFreindly CarFleet” dział ESG klienta wspólnie z działem marketingu zaplanował kampanię budującą wizerunek firmy jako ekologicznej.
2.6. Optymalizacja kosztów ubezpieczenia
Kontrola uszkodzeń realizowana podczas mycia pojazdów oraz raporty MultiCheck pomogły zespołowi floty lepiej zarządzać szkodowością i tym samym optymalizować koszty ubezpieczenia. Finalnie przełożyło się to na zmniejszenie kosztów wycofania pojazdów o 47% (kary płacone do leasingu) oraz pozwoliło obniżyć koszty polis komunikacyjnych o 12%.
IV. Podsumowanie
Wdrożenie aplikacji Mooveno pozwoliło klientowi osiągnąć założone cele, jak:
- Zmniejszenie działań biurokratycznych w dziale sprzedaży, podniesienie satysfakcji handlowców
- Wyeliminowanie kosztów, które realizowane były poza nadzorem działu floty (większa kontrola)
- Zmniejszenie roboczogodzin w dziale księgowości (digitalizacja procesów)
- Uzyskanie wsadu do raportu CSRD w ramach globalnych struktur firmy (ekologia)
- Ograniczenie drobnych szkód (monitoring szkód umożliwił natychmiastowe reakcje)
- Obniżenie kosztów ubezpieczeń komunikacyjnych
- Większe zadowolenie pracowników (wygoda)
To wszystko dzięki zastosowaniu jednej aplikacji Mooveno, która okazała się idealnym rozwiązaniem dla naszego klienta.
*bezpłatny voucher jest ofertą dla firm posiadających przynajmniej 30 aut.
Podziel się
Podziel się