Porównanie kosztów ładowania firmowej floty - listopad 2024
Opublikowano: 20.11.2024
1-3 min
Podziel się
Ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego w Polsce w publicznych punktach ładowania? Przy ponad 141 tysiącach BEV i PHEV na drogach koszty i dostępność stacji ładowania to kluczowe kwestie dla kierowców. Sprawdzamy oferty największych operatorów i porównujemy wydatki przy przebiegach 6 000, 12 000 i 24 000 km rocznie.
Rosnąca liczba samochodów elektrycznych na polskich drogach to dowód na zmieniające się podejście społeczeństwa do ekologicznego transportu. Zgodnie z najnowszymi danymi, na koniec września 2024 r. w Polsce było zarejestrowanych łącznie 141 tys. samochodów osobowych z napędem elektrycznym - 76 tys. pojazdów w pełni elektrycznych (BEV) oraz 65 tys. hybryd typu plug-in (PHEV).
Coraz większa flota EV wymaga także rozwoju infrastruktury. Do końca września 2024 r. w Polsce funkcjonowało 7962 ogólnodostępnych punktów ładowania (4400 stacji), z czego 30% stanowiły szybkie ładowarki prądu stałego (DC), a pozostałe to wolniejsze punkty prądu przemiennego (AC).
Wzrost liczby takich pojazdów napędzany jest zarówno rosnącą świadomością ekologiczną, jak i wsparciem rządowym w postaci dotacji na zakup samochodów elektrycznych oraz ulg podatkowych dla firm inwestujących we flotę aut o zerowej emisji. Rozbudowa infrastruktury ładowania, choć wciąż nieproporcjonalna w stosunku do tempa wzrostu liczby pojazdów, również przyczynia się do popularyzacji elektromobilności.
Koszty ładowania – analiza danych
Mooveno przygotowało przykładową stawie przykładową analizę kosztów dla 10 samochodów BEV/PHEV z założeniem określonych miesięcznych przebiegów i zużycia energii - patrz poniższa tabela.
Zestawienie opiera się na danych własnych Mooveno oraz na publicznie dostępnych danych innych operatorów. Policzono średnie ceny usług ładowania na szybkich stacjach (DC), połączone ze wszystkimi opłatami dodatkowymi, takimi jak abonament, opłata za sesję ładowania itd.
Co wynika z naszej analizy? Zauważalne są znaczące różnice w kosztach ładowania pomiędzy dostawcami w zakresie cen oraz liczby punktów ładowania. Mooveno wygrywa ze wszystkimi popularnymi dostawcami w kategorii kosztów. Oszczędności na wykorzystaniu publicznych punktów ładowania z użyciem Mooveno sięgają odpowiednio 42% do nawet 47% - w zależności od porównywanego dostawcy.
Dostępność stacji ładowania
Choć koszty są istotne, równie ważna jest dostępność infrastruktury. W Polsce sieć stacji ładowania dynamicznie się rozbudowuje. Mooveno gwarantuje dostęp do ponad 4500 stacji, choć również pozostali operatorzy, tacy jak Orlen Charge czy Shell Recharge, oferują szeroki zasięg. W przypadku Shella jest to nawet 5500 punktów. Natomiast Ionity koncentruje się na kluczowych trasach międzynarodowych, co może tłumaczyć wyższe koszty usług.
Podsumowanie
Decydując się na samochód elektryczny lub zarządzając flotą, warto uwzględnić zarówno koszty ładowania, jak i dostępność punktów ładowania. Dane pokazują, że różnice w kosztach pomiędzy dostawcami mogą być znaczne, szczególnie przy większym zużyciu energii. Dla użytkowników indywidualnych i firm ważne jest dopasowanie oferty do rzeczywistych potrzeb oraz lokalizacji użytkowania pojazdów.
Chcesz dowiedzieć się więcej o Multicharge?
Podziel się
Podziel się