Przygotuj się: wkrótce zmiany limitów amortyzacyjnych
Opublikowano: 8.11.2024
2-4 min
Podziel się
Czy jesteście gotowi na zmianę? Przepisy wchodzą od stycznia 2026, ale już początku 2025 r. auta spalinowe mogą zacząć drożeć.
Już w 2026 w Polsce wchodzą w życie przepisy, zmieniające znacząco limity odpisów amortyzacyjnych na samochody wysokoemisyjne. Fleet managerowie i przedsiębiorcy mają kilkanaście miesięcy, aby przygotować się na zmiany regulacji.
Obecnie obowiązuje limit 150 000 zł amortyzacji na samochody z silnikiem spalinowym i 225 000 zł na samochody zeroemisyjne. Już za kilkanaście miesięcy ten pierwszy limit zostanie obniżony do 100 000 zł. (Patrz Tabela 'Zmiana limitów amortyzacyjnych")
Zmiana wysokości limitów jest powiązana z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT,) jak również limitami dla samochodów elektrycznych, wodorowych oraz niskoemisyjnych- tych, których zaletą jest niska emisja CO2 nieprzekraczająca 50g/km.
Jak sprawdzić, czy auto łapie się w limit?
Granica limitu jest ustawiona dla aut z silnikiem spalinowym, emitujących ponad 50g/km CO2. Jak możemy sprawdzić, jaka jest emisja CO2 naszego pojazdu? Najprościej - sprawdzając dokumenty homologacyjne. Ustawodawca będzie korzystał właśnie z danych publikowanych przez centralną ewidencję pojazdów (która wchodzi w skład systemu informatycznego CEPiK.)
Zmiany już teraz należy uwzględnić w swoich planach i prognozach finansowych. Kiedy dojdzie do obniżenia limitów, dla wielu przedsiębiorców będzie to jednoznaczne z wyższą kwotą dochodu, czyli podstawy do opodatkowania (koszty uzyskania przychodu będą niższe).
Rekomendacje Mooveno
Mooveno rekomenduje:
1. Warto zastanowić się nad wdrożeniem samochodów BEV (Battery Electric Vehicle - samochód zasilany wyłącznie prądem) dla pojazdów benefitowych, korzystając z dodatkowego wsparcia finansowe z programu "Mój elektryk" (Obecnie program jest wstrzymany, ale wnioski będzie można ponownie składać w 2025 roku, kiedy program wznowi działalność z nowym źródłem finansowania, które obejmie także pojazdy zakupione w drugiej połowie 2024 roku). Dla takich aut konieczne będzie zainstalowanie źródeł zasilania w biurze i domach użytkowników oraz wyposażenie użytkowników w multiaplikację, dającą najszerszy dostęp do ładowarek publicznych
2.Z kolei auta PHEV, czyli hybrydy zasilane z gniazdka, warto wdrożyć dla szerszej grupy pojazdów niż benefitowe. Natomiast dla samochodów HEV (tradycyjnych hybryd), MHEV (miękkich hybryd z małym akumulatorem) oraz spalinowych, rekomendujemy pozostawienie wyłącznie pojazdów narzędziowych, realizujących przebiegi powyżej 25.000 / rok.
Auta spalinowe – zaczną drożeć od 2025
Jest jeszcze jeden czynnik, który powinien nakłonić do szybkiego kalkulowania opłacalności zakupów auto zeroemisyjnych. W styczniu 2025 r. wchodzą w życie wytyczne dyrektywy CAFE (Clean Air For Europe), która nakłada na producentów samochodów wyśrubowane normy emisji CO2.
Nowe limity na pewno odbiją się na branży motoryzacyjnej. Dlaczego? Producenci prawdopodobnie zareagują podniesieniem cen aut spalinowych oraz dodatkowo zachętami do zakupu pojazdów nisko- i zeroemisyjnych. Na przykład, eksperci PKO Leasing przewidują w związku z tym zwiększony popyt na samochody benzynowe i diesle pod koniec 2024 r.
Czy to oznacza, że przedsiębiorcy, fleet managerowie powinni pilnie zacząć rozbudowywanie swoich flot samochodów zeroemisyjnych ? Na pewno takie działanie powinna poprzedzić dokłada analiza, która pokaże wszystkie szanse i ryzyka z tym związane. Faktem jest, że pozostało kilkanaście miesięcy aby dokonać stosowanych zmian we flotach samochodów służbowych.
Jeśli chcesz skonsultować się z nami w sprawie zmian limitów lub szukasz wsparcia we wdrożeniu niskoemisyjnej floty, skontaktuj się z nami TUTAJ.
Sięgnij również po publikację - zestaw rekomendacji z ebookiem „Niskoemisyjna flota. Praktyczny przewodnik dla firm” opracowanym przez ekspertów:
Podziel się
Podziel się